Amanda Lager

Livet med ett barn med särskilda behov

överanalysering

Permalink0
en av mina absolut närmsta vänner som känner mig på ett speciellt sätt och som jag är så
lik men ändå så olik är den som alltid pratar med mig på ett sätt som ingen annan gör. en som
förstår mig på ett sätt som ingen annan gör och visar mig och förklarar ur olika synvinklar och 
inte bara på ett sätt som jag vill se det på. hon tar fram det dåliga och det bra för att visa att 
det kan börja och sluta på olika sätt men det kan även vara det ena eller andra hela vägen. 
 
med hjälp av detta har jag börjat tänka mer och mer på detta men jag vet inte riktigt vad det är jag
vill komma fram till i mitt tänkande. hon brukar alltid prata om att jag överanalyserar allt. vilket jag
verkligen gör och vilket jag alltid gjort. jag föreställer mig alltid situationen ett eller flera steg framåt,
när jag egentligen inte ens står på ruta ett. men hur blir man av med det? jag vill inte överanalysera.
men ändå gör jag det. hur mycket jag än försöker. jag tolkar allt så som jag vill att det ska vara. vilket
oftast, oftast, slutar med att jag blir sårad. jag är en person som bryr mig, för det mesta för mycket.
för det mesta för mycket om helt fel människor. nämligen  de som inte bryr sig ett skit tillbaka utan
bara ser ytligt på det hela. 
 
jag kan må så jävla dåligt men så jävla bra på samma gång. det beror på omgivning, personer runt
i kring och vad jag har gjort det senaste, eller det var vad jag trodde. nu vet jag inte längre. jag vet inte alltid
varför jag mår dåligt. jag har inte en aning. jag vill vara för mig själv mer och mer, varfför? jag har alltid 
varit den som alltid vill ha människor runt omkring mig. men nu handlar det om tre personer jag
alltid vill ha vid mig, tre personer som ger mig den energin ingen annan ger mig. en jag knappt
känner, en jag känner in och utantill och en jag känner men samtidigt inte känner. den jag knappt 
känner, det är den personen som imorgon kan vara en helt annan. det är där ett av de stora problemen
ligger. för det är denna personen jag oftast får den närheten jag inte får på samma sätt av någon annan.
det är den som gör så ont att mista. det är den jag alltid saknar. alltid. det är den jag blir sårad av. det
är den jag tror kommer stanna i mitt liv längre än vad den gör. för jag bygger upp något själv.
 
jag kan skratta, känna mig fri, må så jävla bra. men så händer nåt som inte behöver vara alls stort
eller särskilt, så bara rivs det ner och jag känner att jag vill gråta precis vilken sekund som helst.
jag var med om det idag. jag var med om det häromdagen. jag grät i timmar över det för cirka två månader
sedan. det handlar alltså om när jag ser två personen som är så oerhört lyckliga tillsammans och har
det där som jag letat efter så länge, men aldrig riktigt hittat. jag känner mig så jävla ensam, även att
jag har världens bästa vänner och familj runt omrking mig som stöttar. ibland vill jag till och med hellre
vara med någon jag knappt känner istället för mina bästavänner för att jag saknar det så otroligt. jag
ville vara ledig från jobbet ifall en viss person skulle höra av sig till mig om att träffas. det är helt stört.
helt jävla stört. man är så jävla blind, man blir så jävla blind. vilket jag blev för länge sedan. men jag vill
öppna ögonen på ett sätt jag aldrig gjort förut. 
Till top