Amanda Lager

Livet med ett barn med särskilda behov

besök den första tiden

Vardag Permalink1
det är många som undrat och frågat när de kommer kunna komma och hälsa på
oss sen när vi kommit hem. vi har pratat en del om det och vi vill inte ha folk springandes
här i början då vi vill vara i vår bubbla själva den första tiden. klart jag förstår de som vill
komma och hälsa på och träffa vårt nya tillskott men det vill vi också. vi känner inte heller
barnet än. jag tycker det är jätteviktigt att man står på sig och gör det man själv vill. för
det är vårat barn och ingen annans. som sagt, jag förstår att alla andra är nyfikna men
det är vi också. vi har inte heller träffat barnet innan. och ja vi har hela livet på oss att
lära känna vårat barn, men det har anhöriga också. jag vill inte ha för bråttom med det
då jag vill att det bara ska vara jag, jim och bebisen i början. sen har vi även två katter och en hund
som ska vänja sig vid att de fått konkurrens. sen är det klart att jag vill visa upp vårat 
barn för hela världen, men det finns det också tid till. i början vill man bara vara själva.

vi kommer även vara stenhårda med detta med att gå in i affärer i början. vi kommer självklart
vara ute och inte isolerade i vår lägenhet. men utomhus är det en helt annan luft och inte
bakterier på samma sätt. o även folk man träffar ute som vill klappa på barnet i vagnen, 
se men inte röra. man vet aldrig med bakterier. även om nån som vill hälsa på som är
minsta lilla förkyld får inte komma. vill inte ta några som helst risker då vi kommer skydda
vårat barn med våra liv. 

andra barn är också portade i början. vi vet inte hur det ser ut med RS-viruset när vi
kommer få barn men vill inte att barn under 12 år träffar vårat barn de första 2-3 månaderna
för att smittrisken är som störst på de barnen. oavsett om de inte är sjuka så kan de fortfarande
bära på smittan. hade vi haft fler barn så hade de självklart fått träffa sitt syskon för det går
liksom inte att undvika. men alla andra barn går att undvika. det är inte värt att låta någon
komma och hälsa på när man vet vilka risker det finns. vi kommer hålla oss hemma och hos
nära anhöriga och utomhus. men inte i köpcenter eller affärer med vårt nyfödda barn. 

jag förstår som sagt att det som anhörig måste vara supersvårt att inte få träffa bebisen i början
men jag tycker det är ännu viktigare att man accepterar och respekterar det. som sagt, det är
föräldrarna som bestämmer och ingen runt omkring. vi har andra saker vi även kommit överrens
om angående andra barn tex som vi kommer stå fast vid. oavsett om andra kommer tycka att
vi är mesiga. jag bryr mig ärligt talat inte om hur andra har gjort eller om hur andra tycker och 
tänker kring detta. det är mitt och jims barn och ingen annans. alltså är det också vi som bestämmer
hur det kommer att vara. oavsett om man råkar ha vägarna förbi och ställer sig och knackar, bankar
och ringer på våran dörr så kommer vi inte släppa in haha. 
#1 - - Elli:

Attans då, jag som tänkte bosätta mig utanför er dörr från och med måndag för att inte missa när bebisen kommer till världen 😢😘 du vet ju redan hyr jag tänker kring detta, det är er bubbla! ❤

Till top