Amanda Lager

Livet med ett barn med särskilda behov

saker jag saknar med att inte vara gravid

Vardag Permalink0
äta vad man vill
nu är jag väldigt kräsen så det är inte alls mycket jag inte får äta. sen tror jag att man saknar
det mer för att man vet att man inte får äta det. men något jag saknar är brieost. det är den enda
osten jag äter förutom vanlig mild ost som man har på mackan. men annars är brieost en sån ost
jag tycker om, och självklart får jag inte äta den. sushi tycker jag ändå inte om så det bryr jag mig
inte om. eller jo, avokado sushi men det får jag äta. vissa saknar att ta ett glas vin eller en öl. och
jag är så glad att jag inte är en av de människorna. jag gillar inte alkohol så mycket. gillar typ två
vin av de jag smakat, gillar inte öl så är mest cider för min del. finns en cider som jag älskar men
som jag ändå klarar mig utan. sen är det klart det aldrig är fel med en god drink, så länge det inte 
är hanna som blandat den.. men jag älskar henne ändå.

vrida och vända sig
alltså det låter sjukt men det saknar jag så mycket. varje gång jag måste vrida eller vända mig så
vaknar jag och det är inte så att det är gjort på en sekund heller utan det tar sin lilla tid, det är sjukt
jobbigt och det gör ont. och jag vänder mig om ett ex antal gånger i vanliga fall när jag sover och
nu blir det ännu mer då jag inte kan belasta en och samma sida för länge. men är liksom van vid
att vända mig som jag vill och jag saknar det så.

att inte kissa hela tiden
visst, jag kissar väldigt mycket i vanliga fall med, men inte som nu. sen i vanliga fall så vet jag att
är jag kissnödig då kissar jag. men nu känner jag mig kissnödig jätteofta och det behöver inte alltid
ens komma nåt. jag kan känna att jag nästan kissar på mig men det är liksom inte mycket som kommer
ut. det är ju bebisen som trycker på men det är så sjukt jobbigt. speciellt mitt i natten om jag redan 
varit uppe en timme tidigare och kissat och vaknar igen av att jag är sjukt kissnödig osen kommer det
knappt nåt. då har jag rest på mig, som också är ett projekt för sig, för att knappt kissa. men kan inte
somna om annars så har inte mycket till val.. men i vanliga fall kissar jag som sagt väldigt mycket med
men då vet jag också att det kommer något. och då är det inte heller jobbigt att ta sig upp från toaletten, haha.

att inte svettas som en gris och bli andfådd för allt
jag svettas betydligt mycket mer nu än vad jag gjorde innan. och det är något av det absolut värsta jag
vet. man känner sig så otroligt ofräsh. sen att jag blir andfådd för minsta lilla verkligen. kan räcka med
att ställa sig upp ifrån bilen och jag är slut haha. eller bara resa sig upp från stolen. gillar inte att be jim
göra saker åt mig heller så oavsett att jag verkligen inte orkar så gör jag oftast sakerna själv ändå, även
att jag vet att jim skulle hjälpa mig. men jag tycker ju att kan jag göra det själv, varför ska då han göra
det åt mig?

få ordentligt med sömn
det har ju mest med mina vridningar och vändningar att göra så egentligen går väl de punkterna ihop lite.
men jag vaknar ju varje gång jag måste vända mig och det förstör sjukt mycket i min sömn. när jag vaknar
mitt i natten vill jag oftast att bebisen har rört på sig innan jag kan somna om med så jag sover mer oroligt
nu. sen har jag även svårt för att somna om när jag väl vaknar. ibland tar det bara några minuter men kan
även vara så att det tar en halvtimme-timme innan jag somnar igen. nu kommer vi förmodligen få avbruten
sömn pga bebisen, om den nu väljer att hålla oss vaken på nätterna, men då kan fortfarande jim hjälpa mig.
visst att det är jag som ammar men det känns som att jag kommer få mer sömn då än som gravid. dock tar
det väl en stund att amma så kommer vara vaken längre perioder på nätterna, men ändå. då har vi vårt
lilla mirakel hos oss och det känns som att det blir på ett annat sätt då.

vanliga kläder
vad jag saknar att kunna ta på mig vad jag vill. mina dr.denim tex. vad jag saknar dem!! eller mina vanliga
bhar, vanliga linnen och tröjor. kunna kolla på kläder som säljs och faktiskt veta att man kan köpa dem.
det finns dock väldigt stort utbud med gravidkläder måste jag säga. dock inte så mycket i butiker men på
internet finns det faktiskt en hel del! men jag anser att det faktiskt är väldigt onödigt att köpa på sig en massa
gravidkläder då de bara används i några månader. från att magen börjar växa typ. jag började använda 
gravidkläder i 3-4e månaden ungefär så tycker det är onödigt att köpa för mycket av dem också. nu det
senaste har jag gått i jims t-shirtar när jag bara varit hemma. sen har jag gravidtights och gravidjeans
när jag inte är hemma men som sagt, saknar verkligen mina denim.

promenader
ja, jag är fortfarande ute och går promenader men jag orkar definitivt inte lika mycket nu som jag gjorde
innan. långt ifrån. innan var jag ute och gick betydligt mycket mer och mycket längre! och det kommer jag
gå tillbaka till efter graviditeten med. vill kunna gå långt och länge. för min skull men även mollys skull som
älskar att gå i skogen. det är mest för hennes skull som vi går i skogen nu. jag orkar egentligen inte och
är helt slut efter bara några meter. så jag går väldigt lungt om man säger så. men att se lyckan i våran lilla
hunds ögon när hon får springa i skogen är verkligen livet. hon är så lycklig!!! 
Till top