Amanda Lager

Livet med ett barn med särskilda behov

år tvåtusenfjorton

Vardag Permalink1
ytterligare ett år har gått och det har gått så fort. jag har gjort ganska mycket detta året.
jobbat, vart utomlands, tagit studenten, gått balen, slösat alldeles för mycket pengar på
saker jag inte ens vet om på för kort tid, köpt massa nya parfymer, varit lycklig, varit olycklg,
lyckas, misslyckats osvosv. men jag tror ändå att jag kan säga att 2014 har vart ett bra år.
 
januari var en månad med väldigt lite händelser. jag var olyckligt kär och pluggade mindre än
vad jag skrev. jag spenderade mestadels mina dagar i skolan eller med vänner. försökte träna
när jag inte var sjuk och väntade dag in och dag ut på att killen jag tyckte om skulle ändra sig
och våga satsa, jag kämpade. och jag försökte även sluta röka och det gick som vanligt.
 
februari var en månad fylld av ångest. jag mådde inte bra och jag hade inte bearbetat saker fullt
ut. jag hade mitt livs sista sportov och det började med en helg i göteborg med tjejerna. utgång
på fredagen och bakis/myskväll på lördagen. på torsdagen samma vecka åkte jag till nina. och
de dagarna kommer jag aldrig glömma. alla hjärtans dag år tvåtusenfjorton var den roligaste 
alla hjärtans dag i hela mitt liv. jag och nina åkte till sommen, och jag skämde ut mig mer än
någonsin egentligen. nu kan jag likaväl berätta vad vi (jag) gjorde eftersom att det är så länge 
sen. men tror det stannar i minnen. jag och nina skrattade sjukt mycket iallafall och det var så
otroligt jävla roligt. något av det roligaste jag gjort i hela mitt liv. sen ytterligare en grej som hände
den helgen var ju då när jag fick GÅ från hemköp till nina klockan halv åtta på morgonen. vet inte
hur länge nina kommer få höra det hahaha. sjukt kul. dagen efter mådde jag sjukt dåligt pågrundav
sakerna jag inte hade bearbetat. kvällen slutade med donken och det var sjukt efterlängtat. jag fick
även hem min studentmössa i februari och studenten blev mer efterlängtad än någonsin.
 
mars månad började jag jobba i hemtjänsten. 100 dagar till studenten firades med en fet utgång
och nina bodde hos mig och hade praktik hos min mamma i fyra veckor. jag bytte öven efternamn
från rydén till bergström. men något av det bästa som hänt mig, jag började umgås med hanna
igen. 
 
april började med att jag, amanda, lovisa och elvira bokade vår studentresa. jag och nina var lika 
efterblivna som vanligt och bestämde oss för att förfesta utanför dannes hus, i bilen. jag lyckades
boka in mina naglar till studenten på fyllan och jag började kolla på orange is the new black.det var även
i april jag var så sjukt stolt över hanna som tog sitt körkort. bäst är hon.
 
maj inleddes med att jag och hanna gjorde en fylle/kompis tatuering. ett hjärta på foten. vi ska bygga
på den inom en snar framtid hoppas jag men änsålänge har vi varsitt hjärta. vi var fulla, hade svinkul
och tyckte att ett hjärta på foten skulle vara fint. så varför inte fixa det i hannas kök mitt i natten
efter krogen? gymnasietiden började dra ihop sig och endast en månad återstod av skoltiden. jag
och amanda kämpade med vårt gymnasiearbete och tankarna i huvudet kretsade kring balen, studenten
och alanya. alkoholen flödade som vanligt och låten "vilka är ni?" blev en favorit.
 
juni måste vart den mest händelserika och bästa månaden på hela året. månaden inleddes med misslyckat
smink och hår på balen men jag hade lika roligt ändå. jag gick balen med min systers sambo och jag ångrar
ingenting förutom mitt val av frisör och sminkös eller vad det heter. jag var nog fullast av alla och full i cirka
14 timmar. en dag jag aldrig glömmer iallafall. förfest, mingel, mat, fest, efterfest och efterefterfest. natten
slutade vid 4-5 då jag kom hem till mig. dagen efter ringde jag hanna och vi hade nog det roligaste att
prata om. dagen innan studenten fick jag ett mindre roligt besked men det var inget att deppa för. vaknade
hos hanna på studentdagen, gjorde mig i ordning och åkte till champangefrukosten. även att regnet vräkte
ner under utspringdet och när vi åkte flak så var det en sjukt fin dag. dagen efter gick planet till alanya
och resan var både bra och dålig men jag glömmer den aldrig. veckan efter hemkomsten stod jobb på schemat
en månad framåt.
 
juli månad jobbade jag nästan i stort sätt hela tiden. 15 dagar utan ledigt så det var skönt att vara ledig när
jag väl var det. på min födelsedag åkte jag till varberg med min fina diamant. sjukt avkopplande att bara vara.
vi åt typ hela tiden med blev en del bad, krabbfiske och kortspel. vi åkte hem några dagar senare och då
firade vi min nittonårsdag med utgång. 
 
augusti var en helt vanlig månad. det enda speciella som hände var veckan i alanya med ninis. händelserik
vecka om man säger så. vi träffade även två tjejer från borås som vi hängde med i stort sätt hela tiden. drack
för mycket alkohol när vi väl drack. vi hängde mest på krogen the doors, som jag även gjorde 6/7 dagar när 
jag var i alanya i början av sommaren. shottade för mycket och dansade en jävla massa på baren. vi levde
på resorb och vattnet på hotellet var väldgt dåligt. 
 
september var jag ute väldigt mycket och sökte en massa jobb. jag saknade skolan, studenten och
balen mer än någonsin men mest av allt ville jag tillbaka till skolan. jag kom på att jag ville plugga till
lärare och bestämde mig för att plugga upp matten för att sen flytta till umeå eller växjö med hanni,
jag hade fem veckor på mig att plugga upp matten så jag gav upp efter cirka tre dagar. alla mina planer
ändrades och i slutet på september bestämde jag mig istället för att ta körkortet på fullaste allvar och 
lägga all fokus på det istället.
 
oktober bestod av tankar, jobb och körkort. jag visste inte längre vad jag ville så jag jobbade för det
mesta och försökte komma på vad jag ville. körkortet var första prioritering  men fest och alkohol kom
inte så jättelångt efter. 
 
november började sjukt bra. det var i november jag förändrades på ett enligt mig bra sätt. jag bytte ut mitt
gamla jag och blev en bättre person på vissa stadier. jag träffade jim, vilket jag är så otroligt glad för. jag
gjorde risk1an, risk2an och tog två körlektioner och sen behövde jag inte fler. jag körde bil väldigt mycket
och umgicks väldigt mycket med jim. vi var i göteborg och det var hur bra som helst.
 
december har varit en bra månad förutom att jag fick nån liten typ av hjärnskakning. men det gick bra.
jag skrev ett inlägg den tionde och det var en väldigt bra dag. dock kommer jag sakna hanna något sjukt.
jag köpte en massa parfymer och pluggade en jävla massa på körkortet vilket lönade sig eftersom att
jag klarat teorin. uppkörningen är kvar och den hoppas jag går superbra. jag fick även glasögon i början
på månaden för att underlätta när jag kör bil eftersom att jag inte ser på långt håll. 
 
för att sammanfatta året skulle jag säga fest, alkohol och vänner. för det är vad mitt år till mestadels
har bestått av. jag har varit sårad väldigt många gånger och väldigt mycket. känt mig ensam men stark. 
jag har gråtit en jävla massa och haft för många dåliga dagar. trots det har det alltid vart något som hjälpt
mig på fötter igen, mina vänner. jag har ändå haft ett bra år och jag hoppas även att år tvåtusenfemton
blir ett bra år. 
#1 - - nina:

du är den finaste personen jag vet <3333
även att du fick gå hem till mig klockan halv 8 på morgonen hahahaha!!

Till top